09123196703
ایران، شهریار
آلودگی هوا و کاهش کارایی خواب

چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب شود

چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب شود

کاهش کارایی خواب

چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب خود و کودکانمان شود، تحقیقات نشان می دهد اگر در منطقه ای با کیفیت پایین هوا زندگی می کنید ، 60٪ بیشتر احتمال دارد که راندمان خواب کم را تجربه کنید. کارایی خواب با تقسیم زمانی که در خواب می گذرانید بر مدت زمانی که در رختخواب می گذرانید محاسبه می شود.

اگر می بینید که شب ها به مدت طولانی بیدار هستید ، احتمالاً کارایی کمی در خواب دارید. کمبود خواب خطر ابتلا به بیماری های جدی مانند دیابت و بیماری های قلبی را افزایش می دهد.

افزایش خطر آپنه انسدادی خواب

آلودگی هوا همچنین با تنفس بی نظم خواب ارتباط دارد. داده ها نشان می دهد افرادی که بیشتر در معرض آلاینده PM2.5 قرار دارند (که در AQI اندازه گیری می شود) خطر آپنه خواب انسدادی (OSA) دارند.

OSA نوعی اختلال است که هنگام خواب تنفس شما را متوقف می کند. دیواره های گلو شما باریک شده و به مدت 10 ثانیه یا بیشتر مجاری تنفسی شما را مسدود می کند. آپنه خواب شدید می تواند هر دقیقه یک بار اتفاق بیفتد.

اگر آپنه خواب را کنترل نکنید ، می تواند خطر سکته مغزی ، حمله قلبی و فشار خون بالا را افزایش دهد.

تشدید آسم کنترل نشده

چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب شود
چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب شود

آلاینده های هوای کثیف با افزایش خطر ابتلا به آسم کنترل نشده همراه هستند ، که به ویژه می تواند در شب شعله ور شود. وقتی می خواهید بخوابید ، این می تواند باعث نفس نفس ، سرفه و خس خس سینه شود.

قسمتهایی از مغز که خواب را کنترل می کنند

جنی بیتس ، مبارز هوای پاک دوستان زمین ، گفت:

“اثرات آلودگی هوا بر بدن به طور فزاینده ای روشن می شود – به نظر می رسد هیچ بخشی از بدن یا مرحله زندگی وجود ندارد که تأثیرات جدی بر سلامتی نداشته باشد ، و برخی از آسیب پذیرترین افراد در جامعه ، مانند کودکان ، سخت ترین ضربه.

“گاز سمی دی اکسید نیتروژن می تواند آسم را بدتر کرده و علائم تنفسی مانند تنگی نفس و سرفه ایجاد کند ، همه اینها می تواند خواب را تحت تأثیر قرار دهد – و برخی شواهد نشان می دهد که آلودگی هوا حتی ممکن است روی قسمت هایی از مغز که خواب را کنترل می کند تأثیر بگذارد.

“در کنار این ، اگر آلودگی هوا در جاده های خارج از خانه بد باشد ، ممکن است افراد مجبور شوند با پنجره های بسته حتی در گرما بخوابند ، که این امر می تواند برای داشتن یک خواب خوب در شب نیز مشکل ساز شود.

7 علامت کیفیت پایین هوا که خواب شما را تحت تأثیر قرار می دهد

 

علائم زیر با آلودگی هوا مرتبط است:

 

 

تنگی نفس

خشکی گلو

سردرد

حالت تهوع

سرفه کردن

خس خس

درد قفسه سینه

 

اگر این علائم را شبانه تجربه کنید ، می تواند خواب شما را به طور جدی قطع کند. در صورت کاهش شدید خواب ، به دلیل خطرات خطرناک سلامتی ، همیشه با پزشک خود مشورت کنید.

 

برای جلوگیری از این علائم ، در اینجا 10 مرحله برای بهبود کیفیت هوا در اتاق خواب شما آورده شده است.

10 مرحله برای بهبود کیفیت هوا در اتاق خواب

چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب شود
چگونه آلودگی هوا می تواند باعث اختلال خواب شود

 

روی تشک فاقد مواد شیمیایی یا طبیعی بخوابید. اینها ضد حساسیت هستند

اتاق را با محصولات طبیعی مانند لیمو یا سرکه سفید تمیز کنید

به طور مرتب گردگیری کنید تا علائم آلرژی را به حداقل برسانید

از پاشش آئروسل ها خودداری کنید ، زیرا آنها می توانند حاوی آلاینده های موجود در هوا باشند

گیاهان خانگی را اضافه کنید که مواد شیمیایی موجود در هوا را از بین می برد ، مانند گل سوسن

کاهش رطوبت سطح رطوبت 30-50٪ به کاهش قالب کمک می کند

سرمایه گذاری در یک دستگاه تصفیه هوا ، اطمینان حاصل کنید که از تولید اوزن (O3) خودداری کنید

ملافه ها را مرتباً بشویید ، زیرا می تواند آلوده کننده های هوا باشد

دیوارها را با یک پارچه خشک میکروفیبر تمیز کنید تا گرد و غبار جمع شده پاک شود

برای جلوگیری از تراکم و کپک زدن ، طاقچه های پنجره را روزانه پاک کنید.

 

گرچه فقط آلودگی هوا نیست که مانع چرت زدن می شود. از خروپف شریک زندگی ما گرفته تا حیوانات خانگی پر جنب و جوش که روی تخت می پرند ، وقفه های شبانه زیادی وجود دارد که مانع از خواب عالی شب می شود.

برای خواندن مقاله رکورد های جهانی در دنیای خواب کلیک کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کمک می خوایین؟ بپرسین